Kan man sälja psykisk ohälsa?

Psykisk ohälsa som en produkt? Fler och fler pratar om psykisk ohälsa, i dagligt tal och i media. Fler och fler använder också sin egen psykiska ohälsa för att tjäna sitt uppehälle, genom föreläsningar, böcker eller bloggar. Är det ok med ekonomisk vinning för att lyfta fram psykisk ohälsa? Stigman måste brytas men vad är det man ser och hör när exempelvis unga människor som Charlie Eriksson berättar om sina depressioner, och samtidigt belönas med Årets entreprenör och Årets företagare för sitt företag Aldrig ensam? I dagens program funderar vi på hur ändamålen helgar medlen?

Vad anser Foucault om psykisk ohälsa som en produkt? Vi får ett djuplodande perspektiv på att använda sitt liv som modell för att bryta stigman. Förlorar man sin lodlinje genom att föreläsa om sitt psykiska illamående utifrån ett där-var-jag-då/här-är-jag-nu?

Har unga svårt att förstå skillnaden mellan känslomässig smärta och psykiatriskt tillstånd? Eller är det vården som behandlar människor som karikatyrer utifrån ett systemfel?

Melonglass, prismedvetenhet och skönsjungande programledare – Radiofontänen säljer in en någorlunda vardagligt produktinriktad radioshow!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *